Ervaringen
Graag willen we onze successen en talenten met u delen zodat u een kijkje krijgt in onze Academie en de professionals die daarin actief en werkzaam zijn. Ze zullen uitleggen wat de rol is van hen binnen de academie en hoe ze de ondersteuning en werkplek en ervaring leren ervaren.
‘’Wat als, 2 kapsters besluiten dat ze graag iets anders willen en het zorgen voor mensen voor hun allebei bovenaan staat.’’
Milou Koerts (rechts op de foto)
Na de eerste levensjaren van onze kinderen thuis te zijn gebleven, zette ik een paar jaar geleden weer mijn eerste schreden in de arbeidsmarkt. Veel vooropleiding had ik niet, had thuis wel een tweetal opleidingen schriftelijk afgerond voor de zorg. De zorgsector leek me altijd al leuk en interessant en al snel was ik werkzaam in de zorg al was het op kantoor.
Na een paar jaar heb ik besloten voor mezelf als ZZP-er te gaan werken maar dan in de wijk. Al vanaf het begin had ik de wens om diploma als verzorgende IG of verpleegkundige te gaan halen, mede door de verplichte stage en de extra tijd die ik thuis nodig zou hebben om mezelf de theorie eigen te maken voelde dit echter altijd meer als een gemiste kans dan een reële mogelijkheid voor mij. Mama kan toch niet weer terug naar school en stage lopen ?
Bij toeval lande ik op een facebook bericht van Liz, werken als ZZP-er binnen hun organisatie, mét begeleiding van hun leermeesters en ( betaalde ) werkuren tellen mee voor stage. Het eerste contact was meteen super, vriendelijk en professioneel, opleiding volgens mijn tempo, mijn beschikbare tijd en heel makkelijk contact met de leermeesters én de opleiding wordt verzorgt door Gildeopleidingen op school zelf, sign me up !
In plaats van met een theorieboekje bij kaarslicht op de bank als de kinderen in bed liggen, wordt je gedurende een dag per week professioneel geschoold door de school waarbij er telkens onderwerpen behandeld worden welke aansluiten bij de directe zorg in de wijk. Theorie en praktijk volgen samen met je directe collega’s uit de wijk én direct contact met je leermeesters bij Liz.
Nicole Lamers (Links op de foto)
In 1984 ben ik met een opleiding als kapster begonnen en heb dit tot 2004 ook uitgeoefend in verschillende salons. Daarna ben ik als zzp ambulant begonnen. Doordat ik nu bij mensen thuis kwam merkte ik, dat de zorg voor de mensen me wel heel erg aansprak. Ben toen gaan kijken of ik wat kon betekenen in de zorg maar helaas was er "toen" niemand nodig. Bij toeval ben ik op kantoor terecht gekomen maar de zorg bleef trekken door verandering in mijn privésituatie heb ik de knoop doorgehakt en dacht als ik het nu niet doe doe ik het nooit meer. Via social media kwam ik bij Liz en we hadden meteen een fijn gesprek en het voelde als vertrouwd. Nu ben ik gestart per 1 april met de opleiding en het bevalt prima.
Docent en leermeester samen één!
Voor Coöperatie LIZ zijn wij, Evie (links) en Aniek (rechts) gevraagd als docent-leermeesters om elke donderdag op het Gilde in Weert het onderwijs te verzorgen voor vrijwel alle BBL-leerlingen die werkzaam zijn binnen LIZ. Evie werkzaam als docent binnen Gilde Opleidingen, en zodoende op de hoogte van alle leer- en werkprocessen. Aniek vanuit LIZ, met kennis van de lopende cliëntenzorg, casussen, knelpunten en vooral de koppeling tussen theorie en praktijk.
Het concept is, voor zowel het Gilde als voor LIZ, volledig nieuw. Dit maakt het een ontzettend leuke uitdaging voor beide partijen. In ons leslokaal bevinden zich collega's in opleiding variërend van Helpende niveau 2 tot Verzorgende niveau 3IG en Verpleegkundige niveau 4, in alle leerjaren bij elkaar. Voor ons beiden betekent dat pionieren in de breedste zin van het woord.
De opzet van deze nieuwe leervorm is gebaseerd op het ‘leren vanuit urgentie’. Casussen uit de praktijk worden wekelijks meegenomen naar school en kunnen daar in overleg vrijwel meteen ingepast worden in de lesstof, zodat praktijk en theorie elkaar naadloos aanvullen en tevens gelijklopen. Collega's in opleiding hoeven op deze manier minder vaak modules in de wachtstand te zetten voordat ze handelingen kunnen uitvoeren in de praktijk, en zullen andersom minder vaak meemaken dat de huidige theorie op dat moment juist niet toepasbaar is in de praktijk.
We zijn hier vol enthousiasme ingestapt en voelden meteen vanaf dag 1 al een goede klik, welke we hopelijk ook over weten te brengen op de collega's in opleiding. De eerste indrukken zijn vooralsnog even wennen door het afstappen van de reguliere onderwijsvorm, maar over het algemeen wel heel positief.
We hopen spoedig nog meer enthousiaste collega's bij ons in de klas te verwelkomen!